• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Nyfiken fråga.

Jag fick inledande beslut i början av Maj. Ungefär en vecka senare fick jag hem ett papper. Där står det hur mycket jag ska betala in nu i juli då juni var betalfri.

Är det någon som kan uppskatta vad det normalt tar i tid innan man får besked om beslut eller avslag?

Vågar liksom inte fira något och hanterar detta som ett avslag just nu så slipper man bli besviken som vanligt här i livet.

Alltså tiden från inledande till beslut.
Har inte hört något från min handläggare på snart 1.5 månader.

God afton!

Jag fick inledande i Juni. Fick hem papper ungefär lika snabbt som du fick dina där det står vad man ska betala osv..

Som lekman så drar jag här av en tidsrapport som jag har förstått vad som händer under inledande till beslut.

Jag förstod det som att det tar cirka 1 månad att få in alla uppgifter om lånen man har.
Sedan tar det cirkus 1 månad till för handläggaren att sammanställa uppgifterna och skickar sedan ut en betalplan till dig som du sedan ska godkänna och skicka tillbaka eller om du vill att det ska gå snabbare så kan man säkert
använda sig av telefonen och ringa och godkänna betalplanen till sin handläggare.

Därefter så skickas betalplanen ut till alla de du har lån hos som har (en gissning) 1 månad på sig att godkänna eller komma med BRA ursäkter till varför du ej ska få skuldsanering.
Är det någon som invänder mot att du ska få sanering så drar det såklart ut mer på tiden.

Invänder ingen och allt flyter på utan några hinder så borde det från och med inledande till beslut ta 3 månader kanske? :axelryck::)

Om du väntat 1,5 månad så borde du få betalplanen i brevlådan snart.

MEN, alltid ett men med i allt. Då det är sommar och även de som jobbar på kfm har semestertjänster så kan det såklart dra ut mer på tiden. :facejoy:
Men håll ut! Jag tyckte att det släppte 100kg från mina axlar när jag fick inledande, så jag svävar fortfarande på moln och vill såklart att det ska gå snabbare till beslut. Men som det känns nu så leker livet! =) Så det får ta den tid det tar.
Fast skulle jag få avslag så skulle det kännas som en ordentlig käftsmäll.. fast det tänker jag inte på nu.
Se ljust på det. Du har fått inledande, så chansen är stor att du får den beviljad! :folded::tummen:

Vad jag läst mig till så är det bra om man inte hör så mycket från din handläggare, då det inte dyker upp några frågor som måste redas ut utan det flyter på.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
3000 brutto, skatteavdrag är numera kring 23% om man inte har hyfsat hög lön, 60 månader, blir 138600.
Ok ja precis, då är jag med. Är lite det jag menar, att 3000 extra i månaden gör en del skillnad i långa loppet. Därav jag är lite ”rädd” för att få löneökning precis nu när jag fått inledande. Det bästa vore förstås om jag inte blev erbjuden jobbet, så slipper jag ens fundera på det. Kommer få reda på imorgon
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Ok ja precis, då är jag med. Är lite det jag menar, att 3000 extra i månaden gör en del skillnad i långa loppet. Därav jag är lite ”rädd” för att få löneökning precis nu när jag fått inledande. Det bästa vore förstås om jag inte blev erbjuden jobbet, så slipper jag ens fundera på det. Kommer få reda på imorgon
Om man säger så här då, om man blir erbjuden ett nytt jobb med löneökning på några tusen. Och tar upp det med sin nuvarande arbetsgivare som vill att man ska jobba kvar, och istället för att förhandla till sig en löneökning, så förhandlar man till sig ett engångs belopp man får utbetalt i juli, säg 10-15 lax, kan det ställa till det på något vis när man har inledande?
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Är det många här som fått inledande men sedan fått avslag?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Om man säger så här då, om man blir erbjuden ett nytt jobb med löneökning på några tusen. Och tar upp det med sin nuvarande arbetsgivare som vill att man ska jobba kvar, och istället för att förhandla till sig en löneökning, så förhandlar man till sig ett engångs belopp man får utbetalt i juli, säg 10-15 lax, kan det ställa till det på något vis när man har inledande?
Har också funderat på det, alt inbetalning till en pensionsfond. Jag har en väldigt flexibel arbetsgivare och har funderat på om man tex har en fast lön året om och att löneökningen balanseras och betalas ut i juni och december och inte överstiger 3500:-/mån i snitt. Man åker väl på högre skatt isf och jag vet inte ens om detta anses ok efter skusanbeviljande.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Vilket datum går man på gällande tiden borgenärerna har på sig att överklaga en beslutad skuldsanering innan den vinner laga kraft?
I brevet från KFM står det 3 veckor från beslutsdatum i sagt brev, men har läst på flera ställen här att man går på datum i POIT. Vilket är det?
 

Pilutta

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
12 Mars 2021
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
Underbart, grattis! Hur lång tid tog det från inledande till beslut?
Tack! Fick inledande nån vecka in i februari. Egentligen var det färdigt för beslut redan för över två månader sedan, men just då dök det upp ytterligare nån liten skuld som missats. Därför tog det ytterligare tid, då det inkassobolaget skulle delges förslaget osv.
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Tack! Fick inledande nån vecka in i februari. Egentligen var det färdigt för beslut redan för över två månader sedan, men just då dök det upp ytterligare nån liten skuld som missats. Därför tog det ytterligare tid, då det inkassobolaget skulle delges förslaget osv.
Ok, jag fick inledande förra veckan så väntar nu på beslut
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp